Enterprise Manager را می توان گفت قلب Sql Server است.در Enterprise Manager شما میتوانید یک اتصال به سرور Sql برقرار کنید .Table بسازید. User تعریف کنید و..... علامت فلش سبز نمایانگر فعال بودن سرور است. سرور میتواند local باشد مانند بالا و یا یک Sqlserver باشد برروی یک سرور


برای ایجاد یک سرور جدید یا به عبارت دیگر وصل شدن client  به یک سرور دیگر بر روی یکی Microsoft Sql Server یا SQL Server Group و یا روی سرور موجود کلیک راست کرده و گزینه New SQL Server Registration را انتخاب کنید. سپس کلید next را انتخاب کنید.سپس در منوی بعدی در available Server نام سرور خود را تایپ کنید . بعد کلید add را فشار دهید.و گزینه next را انتخاب کنید. در پتجره بعد از شما سوال میکند که آیا از username ویندوز استفاده کند و یا اینکه از یک username مخصوص خود Sql Server استفاده کنید. گزینه دوم را انتخاب کرده و سپس Login Name و Password را وارد کنید. (در حالت پیش فرض sa بعنوان login name و فضای خالی بجای Password وارد کنید.) پس از چند بار فشار کلید next شروع به وصل شدن به Server میکند. در صورت موفقیت آمیز بودن با پیامی این کار را اطلاع میدهد. از دیگر گزینه ها شما بیشترین استفاده را از Databases خواهید کرد. به عبارت دیگر هر کار و پروژه ما بعنوان یک Database در سرور Sql قرار میگرد. همه جداول و دستورات مربوط به آنها در این محل نگهداری می شود. با کلیک سمت راست برروی Databases و انتخاب New Databaseمیتوانید یک Database جدید برای خودتان بسازید. پس از انتخاب نام آن را تایید کنید. هر Database شامل موارد زیر است


1- Diagram : ارتباط جداول را نشان میدهد
2- Tables : جداول پروژه را نشان میدهد
3- Views : دیدهای پروژه را نشان میدهد
4- Stored Procedure : کدهای Sql مربوط به عملیاتهای روی جداول را نگهداری میکند
5- Functions : جهت تعریف توابع ساخته شده توسط کاربر برای بررسی دادهای روی جداول
6- Database Triggers : تعریف تریگر
7- Users  : کاربران تعریف شده بر روی این database را نشان میدهد
8- Roles: قوانین دسترسی به جداول و پروسیجرها را نشان میدهد

ایجاد یک جدول جدید : برای ایجاد یک جدول جدید بروی tables کلیک سمت راست کرده و گزینه New Table را انتخاب کنید. سپس در کادر بعدی نام جدول را انتخاب کنید. حال فیلدها و نوع آنها را مشخص کنید . بعد از مشخص کردن نوع و احتمالاً طول فیلد , باید مشخص کنید که آیا فیلد همیشه می بایست مقدار داشته باشد و یا می تواند null باشد. Allow Nulls اگر تیک داشته باشد یعنی اینکه این فیلد می تواند هیچ مقداری به خود اختصاص ندهد.
تذکر : مقدار null را با فضای خالی اشتباه نگیرید. در قسمت Default Value مقدار اولیه برای فیلد وارد کنید. تا در صورتیکه هیچ مقداری درج نشد آن مقدار درج شود. (در دستور insert ) اگر Identity را تیک بزنید این فیلد بشکل خود افزا خواهد شد که اولا باید نوع فیلد عددی و ثانیا مقدار گامها در Identity increment مشخص شود. مقدار اولیه آن را هم می توانید در Identity Seed قرار دهید. بدین شکل با این مقدار شروع و با گامهای مشخص شده حرکت خواهد کرد. 
تذکر : هیچ مقداری در این فیلد نمی توانید درج کنید , چراکه خود سیستم این مقدار را تولید می کند . برای مشخص کردن فیلد کلید (یا فیلدهای کلیدی) فیلد(ها) را انتخاب و بر روی علامت کلید بر روی Toolbar کلیک کنید . تذکر : فیلد کلیدی نمی تواند Allow Nulls باشد. تذکر : برای تعریف index کلیک سمت راست کرده و index/keys را انتخاب کنید . ( در مورد index بطور مفصل صحبت خواهد شد ) ایجاد Stored Procedure : مانند هر زبان دیگر رویه ها در Sqlserver نیز موجود می باشند. و بکار میروند.
سه رویه insert , Update و Delete را می توانید براحتی با ویزاردهای SQLserver 
بسازید