SQLite یک پایگاه داده کوچک با حجمی در حدود 500 کیلو بایت که به زبان C در قالب یک کتابخانه (Library) نوشته شده است و از پایگاه داده های RDBMS به حساب می آید. این پایگاه داده بدون لیسانس (Public Domain) ، آزاد و open source منتشر می شود.


ویژگیهای SQLite


برخلاف بانک های اطلاعاتیClient-Server ، بانک اطلاعاتی SQLite به عنوان یک پروسه مجزا عمل نمی کند. بلکه به عنوان کتابخانه ای عمل می کند که همراه برنامه انتشار یافته و امکان دسترسی به داده ها را به برنامه می دهد و همانند بخشی از آن عمل می کند.

برنامه می بایست از طریق توابع فراهم شده اقدام به فراخوانی و دسترسی به دیتا نمایند که این نحوه فراخوانی باعث بهینه تر و سریعتر در دسترس قرار گرفتن نتایج خواهد شد. این روش از درخواست به سرویس های دیگر جهت دریافت اطلاعات که سایر پایگاه داده های از آن استفاده می کنند برای داده های کم حجم و پایگاه داده کوچک، بهینه تر است.

تمامی اطلاعات این بانک اطلاعاتی (شامل جداول، تعریفات، داده و غیره) در یک فایل که برای تمامی سیستم عامل ها یکسان است ذخیره می شود. این روش یکی از دلایل موفقیت این پایگاه داده به شمار می آید.

SQLite با توجه به نوع ساختاری که دارد تعدادی از ویژگی های استاندارد که در SQL-92 به تصویب رسیده را پشتیبانی نمی کند. شاید بزرگترین این موارد عدم پشتیبانی از توابع و stored procedure ها باشد. سایر موارد استاندارد SQL پیاده سازی شده و در دسترس هستند. موارد قابل استفاده در این پایگاه داده را می توان trigger ها، View ها و Query های پیچیده نام برد.

یکی از موارد جالب در پیاده سازی SQLite نحوه اعمال نوع داده ها به فیلدها (Columns) است. در این پایگاه داده به جای اختصاص دادن نوع به فیلد مورد نظر که در اکثر پایگاه داده های معتبر از این روش استفاده می شود، فقط نوع به مقدار (value) داده شده اختصاص داده می شود. برای مثال اگر نوع فیلدی Integer تعریف شده باشد و کاربر قصد وارد کردن داده ای از نوع رشته را داشته باشد، موتور پایگاه داده ابتدا سعی خواهد کرد که داده را به نوع Integer تبدیل کند. این باعث افزایش انعطاف پذیری نوع داده های فیلدها می شود. مخصوصا وقتی که نیاز به عمل bind در سایر زبانها به صورت دینامیک مورد نیاز باشد.


اما برای مدیریت جداول بانک اطلاعاتی باید از نرم افزارهای مخصوص استفاده کنیم که رایجترین آن افزونه ای است که روی فایر فاکس نصب میشود


لینک دانلود افزونه مدیریت بانک اطلاعاتی SQLite در فایر فاکس