امروزه کلاهبرداران برای به دام انداختن افراد، ابتدا با راه‌اندازی سایت یا وبلاگ به بارگذاری نرم‌افزارهایی که مورد استفاده‌ی کاربران است اقدام می‌کنند، اما این پایان کار نیست، بلکه سرآغاز هدفی شوم برای کلاهبرداری از کاربران می‌باشد.

کلاهبرداران برای اجرای نقشه‌ی شوم خود یک بدافزار جاسوسی (Keyloger) به فایلی که برای دانلود در وب‌سایت خود قرار داده‌اند پیوست می‌کنند و کاربران پس از دانلود نرم‌افزار به محض نصب آن، بدافزار جاسوسی نیز در سیستم فعال می‌شود. پس از آن، کلیه‌ی کلیدهای صفحه کلیدی که توسط کاربر فشار داده می‌شود در یک فایل ثبت و به محض اتصال به اینترنت به ایمیل سارق ارسال می‌شود. در این میان، ممکن است شما هم شاید یک خرید اینترنتی انجام داده و فرم‌های مربوط به درگاه پرداخت را نیز پرکرده باشید. در این صورت، اطلاعات به افراد سودجو ارسال و پس از آن اطلاعات بانکی شما مورد سوءاستفاده‌ی سارق قرار می‌گیرد.

توصیه می شود که

  • هرگز از سایت‌های نامعتبر برای دانلود نرم‌افزار استفاده نکنید و از آنتی‌ویروس‌ها و دیواره‌های آتش (Firewall) اورجینال استفاده کنید.
  • در زمان استفاده از درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها حتماً از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.
  • فایل‌های پیوستی در ایمیل‌های ناشناس را دانلود نکرده و یا اگر مجبور به دانلود هستید، آن را توسط آنتی‌ویروس فعال در صفحه‌ی ایمیل چک کنید.
  • فایل دانلود شده را در صورتی که به صورت فشرده می‌باشد، حتماً قبل از باز کردن آن با آنتی‌ویروس بررسی کنید.